top of page

В Центъра на България

Не знам дали сте били на географския център на България. Аз съм била безброй пъти там. Кое ме влече толкова? Ами основно факта, че е началото на най-кратката ски писта, която сте виждали. Ако сте били на истинска писта, дори не бихте помислили този полегат наклон за активен участник в зимните спортове.


И все пак за моето едва прохождащо скиорско Аз, това беше единствения вариант. Разбира се, изключвайки страховития вариант на съседната писта, състояща се от цял един километър. Трябва да си луд, за да се спускаш по нея! Или Олимпиец някой.


Както и да е… На върха на нашата пистичка се извисява с цели два метра (!!!) географският център на България. Както е описано онлайн - стилизирана пирамида, боядисана в българския трикольор, с висящ отвес в центъра, показващ (с времето изместен) географския център на държавата.


Та сигурно се чудите какво толкова съм се сетила за това място, на което не съм стъпвала вече толкова години! Ами грешите. Не само, че стъпих това лято, но бях и с Ръз Тъз Бърчинка.


Отиваме ние на разходка от х. Узана до Центъра и аз през цялото време се питам: “Абе, как точно е измерен този център?”. Добре, че си вървим с геодезисти в групата, че да мога да попитам, предлагайки два възможни отговора:

1. Спрямо най-източната, западната, северната и южната точка на България;

или

2. Спрямо точките в тези географски дължини и ширини според точката на пресичане.

Някой подхвърли и трети вариант:

3. Спрямо средно аритметическото число на границата на страната в четирите посоки.

Отговорът на професионалиста беше, разбира се: “Е, да не мислиш, че знам!”. И така се впуснахме в бурно търсене в Гугъл. След влизане и излизане в няколко страници, най-накрая прочитаме как учените от БАН се събрали и направили “сложни изчисления”. Но какви, кой да знае…


С определена доза “Е-така-е-в-България” слизаме от това връхче и бързо забравяме за научните си терзания. Вместо това се връщаме в хижата за вечеря.


И така… Някои неща, просто не ни е писано да ги знаем в този живот. Затова, ако вие знаете отговора на въпроса ми, или пък отидете до географския център и се намери някой да ви обясни, не ми казвайте! Не е за мен тази информация.


Останете си Вивид,

Вася



*Снимките са дело на Тити :)


Vivid Key

bottom of page